Tušíte, jaké položky musíte zahrnout do nákladů na roční provoz auta?

Přemýšleli jste někdy o tom, na kolik vás vyjde provoz vašeho auta? Z čeho všeho se skutečné provozní náklady majitelů aut skládají? A s jakou částkou tedy mají v budoucnu počítat ti, kteří o pořízení nového či ojetého vozu teprve uvažují?

Pořizovací cena je základ

Prvotním nákladem je přirozeně samotná koupě vozidla, při níž je třeba uhradit kupní cenu. Pokud se pro její financování rozhodnete využít částečně či zcela nějakou formu finančního leasingu nebo půjčky, pak také bude nutné počítat již u této položky (po dobu splácení) s pravidelnou — zpravidla měsíční — splátkou. Pokud ovšem máte na koupi vozu dostatek vlastních prostředků, budete mít hned o jeden závazek méně.

Při výpočtu ročních nákladů na auto a jeho provoz je přitom třeba zohlednit také jeho staří. U nového (či zánovního) vozu lze předpokládat nižší provozní náklady jak například s ohledem na spotřebu, tak ale také vzhledem k potenciálním výdajům za servis a opravy.

Počítejte také s tím, že zhruba jednou za 3-4 roky bude třeba obměnit novou sadu zimních a letních pneumatik.

Pohonné hmoty a provozní kapaliny

Pravidelným nákladem, kterému se při provozu auta logicky nevyhnete, jsou pohonné hmoty. Jejich cena závisí jak na typu motoru, jeho úspornosti a vašem stylu jízdy, tak především na počtu kilometrů, které za rok najedete. Při průměrné ceně PHM okolo 38 Kč/l a průměrné spotřebě 7 l/100 km vás jeden ujetý kilometr vyjde na necelé 2,7 Kč. Moderní naftové motory si také po ujetí několika tisíc kilometrů řeknou o pár litrů palivového aditiva AdBlue. A jednou za čas bude také třeba doplnit kapalinu do ostřikovačů a další provozní kapaliny.

Servisní náklady a údržba

Zárukou dlouhodobé spolehlivosti auta bývá pravidelný servis. Není proto nijak žádoucí šetřit na nákladech na servisní prohlídky, které byste měli absolvovat podle údajů doporučených výrobcem (zpravidla po 15-20 tisících kilometrech), neboť pravidelná údržba a včasná výměna určitých součástek dokáže předejít výrazně vyšším výdajům při poruchách z důvodů zanedbané údržby.

Počítejte přitom také s tím, že u dražších značek bývají vyšší i ceny jednotlivých komponentů a služeb u autorizovaných servisů.

Bez pojištění auta to nepůjde

Je sice pravda, že auto bez pojištění se bez problémů rozjede, vy byste to ale pokoušet rozhodně neměli. A to nejen proto, že povinné ručení je ze zákona povinné, ale také proto, že pravidelný roční výdaj za povinné a ideálně také havarijní pojištění ve výši několika tisíc korun vás spolehlivě ochrání před statisícovými či miliónovými výdaji v případě nehody, ať už byste ji zavinili vy, či někdo jiný. Povinné ručení a havarijní pojištění přitom například u Kooperativy pořídíte bez komplikací online přímo ze svého mobilu.

Summa summarum — provoz auta není úplně levná záležitost, roční náklady na pravidelný provoz vás přijdou určitě na několik desítek tisíc. Mnohé správně vynaložené výdaje — jako například ty za pojištění — vám ovšem dokáží ušetřit spoustu peněz v případě nehody či nečekané události. A když budete jezdit podle předpisů, ušetříte ještě víc. Za pokuty!

Publikováno: 31. 10. 2023 / Aktualizováno: 03. 11. 2023

Kategorie: Auto

Autor: Kateřina Navrátilová