Zdraví

Dopravní značení řidiči ignorují, často vlivem špatného vidění. Není to i váš případ?

Podzimní a zimní měsíce doprovází inverzní charakter počasí, takřka po celý den je šero a dny jsou mnohem kratší než na jaře nebo v létě. To má za následek nehody, které bývají způsobeny i tím, že řidiči špatně vidí. Podle posledních výzkumů asi 40 procent řidičů sedá za volant bez brýlí nebo se špatnou kompenzací vady u brýlí nebo kontaktních čoček, přestože by každý měl podstupovat pravidelně lékařské prohlídky včetně vyšetření zraku.

Ostré vidění na 25 metrů

Základním orientačním testem, který si může každý vyzkoušet sám, je přečtení registrační značky jiného vozidla na vzdálenost 25 metrů. Bohužel už jen tímto jednoduchým testem neprojde 7-8 řidičů z 10, přičemž 1 z 10 dokonce nevidí značku vůbec. Co teprve při jízdě autem, kde je nutné se věnovat řízení a současně dávat pozor na dopravní značení? Odborníci proto varují a doporučují pravidelné prohlídky nejen u praktického lékaře, ale také u optometristy.

Krátkozrakost a astigmatismus

Jaké jsou nejčastější vady, které odborníci považují u řidičů za rizikové? Především se jedná o krátkozrakost, která vede k tomu, že řidič nevidí do dálky, naopak vidí přesně blízké předměty, jako jsou volant nebo ovládací prvky na palubní desce. S takovou vadou lze snadno přehlédnout důležité dopravní značky, tím spíše za zhoršených povětrnostních podmínek nebo za tmy. Další častou vadou je astigmatismus, který může způsobovat dvojí vidění, kdy předměty nemusí mít daný řidič ostré na blízko ani na dálku, navíc bývá v kombinaci s krátkozrakostí nebo dalekozrakostí.

Šedý a zelený zákal u seniorů

Mezi neméně podstatné vady, které mohou ovlivnit kvalitu řízení, jsou šedý nebo zelený zákal. Těmi jsou ohroženi nejvíce senioři, kdy dochází k vidění jako v oparu nebo dokonce ke dvojitému vidění. U zeleného zákalu je navíc rizikové zúžené zorné pole řidiče, k tomu se samozřejmě přidávají zpomalenější reakce, což vede často k dopravním nehodám. Podle irských statistik vznikne vlivem špatného zraku asi pětina dopravních nehod, v Německu zase odborníci z ADAC spočítali, že počet nehod způsobených řidiči se špatným zrakem je obdobně jako těch, co požili před jízdou alkohol a bourají.