Cestování

Helma na kolo by se měla vybírat i podle stylu jízdy

Helma na kolo. Nejdůležitější ochranné vybavení pro cyklisty, které je dnes považováno za samozřejmost. Její nošení sice povinné není, ale bez ní budete vypadat jako cyklista amatér. Každý, kdo to s cyklistikou myslí opravdu vážně, si ji pořídí. A nosí ji i na krátkých a známých trasách.

Že je helma těžká a potí se vám v ní hlava? Tohle už dávno není pravda. Třeba Uvex Race 9 váží jen 285 gramů, takže ji na hlavě skoro neucítíte, má speciální aero vent design a 14 větracích otvorů. Pokud si vyberete správně, helma vám při jízdě nebude na obtíž. A podle čeho ji vybírat? Na první pohled bude hrát roli design, ale na ten druhý?

Velmi důležitý je styl jízdy

Je rozdíl, jestli se věnujete silniční cyklistice, nebo horské. Helmy pro horskou cyklistiku mají například více polstrování v zadní části helmy a bývají těžší, protože v terénu častěji padáte dozadu. Taktéž obvykle disponují kšiltem, aby se vám lépe pozoroval terén. Příkladem je Uvex Quatro Integrale určená pro enduro styl jízdy. Naproti tomu silniční helmy jsou především lehké a aerodynamické, obvykle mívají také více otvorů.

Klíčová je správná velikost

Jakmile si uděláte jasno v tom, jaký typ přilby potřebujete, je nutné najít takovou, jaká bude na vaší hlavě dobře sedět. Nejdříve změřte obvod hlavy v nejširším místě – obecně jde o místo kousek nad obočím. Rozdělení velikostí je obvykle následující:

  • extra malé helmy do 51 cm,
  • malé helmy (51 až 55 cm),
  • střední velikost (55 až 59 cm),
  • velké helmy (59 až 63 cm),
  • extra velké nad 63 cm.

Podobně jako u bot, i u helem častokrát platí, že co výrobce, to trochu jiná velikost a geometrie helmy. Může se stát, že si naměříte obvod hlavy 56 cm, avšak bude vám sedět helma na kolo Uvex menšího rozměru.

Helma by měla vždy těsně přiléhat, ale netlačit vás. Nesmí se naklánět dozadu, musí sedět rovně. Neváhejte si ji přizpůsobit kolečkem na zadní straně či nastavitelnou délkou popruhů.