Tachograf je povinný i pro některá vozidla do 3,5 tuny. Co říká legislativa?

Provozovatelé kamionů a těžkých nákladních vozidel o povinnosti používání tachografu vědí. Ale co vozidla s hmotností do 3,5 tuny? V určitých případech se pořízení daného zařízení nevyhne ani tato kategorie.

Co je tachograf a k čemu slouží?

Tachograf je zařízení, které slouží k zaznamenávání důležitých údajů o vozidle. Především jeho rychlosti v závislosti na čase. Informace o době řízení a rychlosti vozidla mohou být k užitku například v případě nehody a zároveň slouží při kontrole, zda řidič jezdí v souladu zákony (max. doba řízení, dodržování povinných přestávek...). Z tachografu má užitek také zaměstnavatel. Z dat může posoudit, zda řidič jezdí efektivně, jak se chová k vozidlu apod.

Kdy musí mít tachograf nákladní vozy N1?

Dle předpisů pro dopravu nákladními auty by si měli dát pozor provozovatelé užitkových vozů o hmotnosti do 3,5 tuny (kategorie N1 - tzv. lehké užitkové vozy), jejichž hmotnost v rámci soupravy limit přesahuje. Za provozování takové soupravy bez tachografu hrozí pokuta v souladu s platnými předpisy. V praxi se jedná o nákladní auta s připojeným návěsem či přívěsem.
Povinnost opatřit lehký užitkový vůz tachografem vyplývá z nařízení č. 561/2006, čl. 2., odst. 1, písm. a) a pro vozidla registrovaná v České republice vyhláškou 341/2002 Sb., příl. č. 1, odst. 27.
Výše uvedená pravidla platí v rámci celé Evropské unie. Výjimkou je Německo, kde je limit pro jízdu bez tachografu 2,8 tuny.

Který tachograf je nejlepší na trhu?

Chcete-li své vozidlo opatřit špičkovým tachografem s pokročilými funkcemi, sáhněte po digitálním tachografu DTCO 3.0. Podrobnosti o tomto modelu najdete na mechanikadc.cz. Společnost Mechanika Teplice, družstvo závod Děčín Tachografy patří k předním odborníkům a přes dvacet let úzce spolupracuje s firmou Continental (výrobce palubních přístrojů VDO).

Publikováno: 21. 01. 2019

Kategorie: Zajímavosti

Autor: Barbora Jiroušková